Μαθαίνω ελληνικά στο νηπιαγωγείο
Υποστήριξη νηπιαγωγών και Υ.Τ.Χ. (Υπηκόων Τρίτων Χωρών)

Το έργο στοχεύει στην υποστήριξη της εργασίας των νηπιαγωγών που υποδέχονται παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία στο σχολείο και στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας.
Για την επίτευξη των στόχων του έργου, υλοποιούνται επτά δράσεις, σε δύο επίπεδα.

Το πρώτο επίπεδο αφορά στη διευκόλυνση της επικοινωνίας των νηπιαγωγών με τους γονείς/κηδεμόνες και τα παιδιά κατά το πρώτο διάστημα της υποδοχής τους στο σχολείο.​

Το δεύτερο επίπεδο αφορά στην υποστήριξη των νηπιαγωγών στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, μέσω επιμορφωτικών δράσεων και παραγωγής υποστηρικτικού υλικού. ​

Η διάρκεια του έργου είναι δύο χρόνια (Οκτώβριος 2022 – Σεπτέμβριος 2024). Ο προϋπολογισμός του έργου είναι €214.000, με τη συνεισφορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης να είναι 75% (Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης).

Δράσεις του έργου

Για την επίτευξη των στόχων του έργου, υλοποιούνται επτά δράσεις, σε δύο επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο αφορά στη διευκόλυνση της επικοινωνίας των νηπιαγωγών με τους γονείς/κηδεμόνες και τα παιδιά κατά το πρώτο διάστημα της υποδοχής τους στο σχολείο. Το δεύτερο επίπεδο αφορά στην υποστήριξη των νηπιαγωγών στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, μέσω επιμορφωτικών δράσεων και παραγωγής υποστηρικτικού υλικού.

Η Δράση 1 περιλαμβάνει τη διάγνωση αναγκών με ερωτηματολόγια σε όλα τα νηπιαγωγεία που δεν συμμετέχουν στο πρόγραμμα ΔΡΑ.Σ.Ε.+ και με συνεντεύξεις στα 15 συνεργαζόμενα νηπιαγωγεία του έργου. Η δημιουργία του υποστηρικτικού υλικού θα εξυπηρετεί τις καθημερινές ανάγκες των νηπιαγωγείων που υποδέχονται παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία βασίζεται στη διάγνωση αναγκών της Δράσης 1.

Για την ορθή εφαρμογή του υποστηρικτικού υλικού θα οργανωθούν σχετικές επιμορφώσεις. Αρχικά, θα διεξαχθεί ενημέρωση των νηπιαγωγών για τις πρακτικές εφαρμογές του Συμπληρωματικού Πλαισίου Εξέλιξης Επιδιώξεων για την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα στην Προδημοτική Εκπαίδευση. Ακολούθως, η επιμόρφωση θα επικεντρωθεί στις βασικές αρχές της προσέγγισης CLIL, με την υιοθέτηση των οποίων θα διευκολύνεται η διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας στην ολομέλεια.

Το  υποστηρικτικό υλικό που θα παραχθεί θα αφορά στη διδασκαλία στην ολομέλεια, καθώς και τις ατομικές δραστηριότητες. Ειδικότερα, το υλικό που θα παραχθεί για τη διδασκαλία στην ολομέλεια, θα περιλαμβάνει πακέτο υλικού με εικονογραφημένες ιστορίες, υποστηρικτικό υλικό για την εκμάθηση λεξιλογίου, καθώς και Οδηγό νηπιαγωγού για καθοδήγηση στην εφαρμογή του υλικού. Το υλικό των ατομικών δραστηριοτήτων, θα περιλαμβάνει διαδραστικό, εικονογραφημένο οπτικοακουστικό υλικό.

Για την υποστήριξη των νηπιαγωγών στην υποδοχή των παιδιών, ιδιαίτερα κατά τις πρώτες μέρες φοιτήσής τους στο σχολείο, την επικοινωνία τους με τους γονείς/κηδεμόνες, καθώς και τη διδασκαλία διάφορων εννοιών στα γνωστικά αντικείμενα, θα δημιουργηθεί μεταφρασμένο υλικό. Το υλικό αυτό αναμένεται να υποστηρίξει, ακόμη, την κατανόηση βασικών οδηγιών, ρουτίνων και βασικού λεξιλογίου, φράσεων και εννοιών, σχετικών με την κατανόηση των γνωστικών αντικειμένων. Περιλαμβάνει, επίσης, τη δημιουργία οδηγού για γονείς/κηδεμόνες, σχετικά με την καθημερινή επικοινωνία τους με το σχολείο.

Τα παραδοτέρα του έργου, αναμένεται να υποστηρίξουν το σύνολο των νηπιαγωγείων και των μαθητών/ριών τους, παγκύπρια, ενώ κατά τη διάρκεια υλοποίησής του, η Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης θα συνεργαστεί στενότερα, με 15 νηπιαγωγεία, σε παγκύπρια κλίμακα, για την πιλοτική εφαρμογή των παραδοτέων του έργου. Σε αυτή τη φάση της εφαρμογής προβλέπεται, ακόμη, η αγορά σχετικού εξοπλισμού.

Η Δράση 6 αφορά στις ενέργειες δημοσιότητας του έργου.

Η Δράση 7 περιλαμβάνει την αξιολόγηση του έργου από εξωτερικό, ανεξάρτητο φορέα.